Svar: Hørfrø, sesamfrø, solsikkekerner mv. til baby
8. maj 2023
Alder:
8 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har kunnet bruge mine svar :) Jeg vil naturligvis meget gerne hjælpe med at afklare jeres spørgsmål fra mødregruppen.
Sundhedsstyrelsen skriver, at man ikke bør indtage større mængder hørfrø og solsikkekerner, da disse har et relativt højt indhold af tungmetallet cadmium. Cadmium kan opkoncentreres i kroppen og på længere sigt skade især nyrerne.
Derfor er anbefalingen:
- Solsikkekerner og hørfrø bør ikke spises i større mængder.
- Solsikkekerner og hørfrø kan anvendes i begrænset omfang i bl.a. brød, hvor de indgår som en mindre del.
- Solsikkeolie og hørfrøolie kan anvendes som andre planteolier, da cadmium ikke kommer over i olien.
Andre olieholdige frø som sesamfrø, pinjekerner, græskarkerner og birkes, har et væsentligt lavere cadmiumindhold end solsikkekerner og hørfrø. Der er derfor ikke samme restriktioner i forhold til disse frø og kerner.
Fødevarestyrelsen har lavet en liste over de nødder og frø, som vi bør vælge i madlavningen - de anbefaler, at vi varierer mellem følgende:
- Valnødder
- Hasselnødder
- Mandler
- Cashewnødder
- Jordnødder
- Sesamfrø
- Pinjekerner
- Græskarkerner
De anbefaler, at man går efter usaltede nødder til små børn, og at nødder og frø ikke gives hele - de skal knuses/hakkes/blendes meget fint til børn under 3 år.
De anbefaler også, at man holder igen med ristede mandler, da disse kan indeholde akrylamid. Og at man kun tilbyder paranødder og pistacienødder i små mængder.
Derudover anbefaler de, at vi varierer mellem forskellige fødevarer, fordi vi derved undgår et højt indtag af én enkelt type uønskede stoffer. De fleste af vores fødevarer indeholder små mængder uønskede stoffer som f.eks. tungmetaller (cadmium) og derfor er variation vigtigt.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og du må endelig hilse alle i mødregruppen - det lyder lækkert med hjemmelavet knækbrød:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske